צהר לאתיקה לוגו מלא

פסק הלכה: אין להשתמש בזרע של חייל צה"ל

הרב יובל שרלו, פורסם לראשונה בmako
הלב כואב, אך כשיש ויכוח בין הורים שכולים לבין אלמנתו של חלל שלא זכה להביא ילדים – עמדת האישה היא הקובעת. הורים שכולים לבן רווק לא יכולים להביא ילד מזרעו אלא אם ביקש זאת מפורשות בצוואה.

ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל נפתחת ביתר שאת סוגית השימוש בזרע של חלל צה”ל כדי להביא ממנו צאצאים לאחר מותו. הרב יובל שרלו, ראש תחום האתיקה בארגון רבני צוהר אומר כי אין הלכה קדומה לשאלה זו, שכן בימים עברו לא הייתה אפשרות טכנולוגית לעשות זאת: “אני נוטה לומר שהדבר תלוי בצוואתו: אם הוא לא התיר במפורש – זרעו אינו שייך להם, והם לא יכולים לקבל החלטה זו. אם בקש בצוואתו – הדבר מותר”.

הרב שרלו אמר את הדברים כהמשך לפסק ההלכה שהוציא לפני שבועות אחדים כשהצטרף לדעת בית המשפט בסוגיית הבאת ילד מזרע של חלל נשוי. בית המשפט העליון פסק כי דעת האלמנה במצב זה קודמת לרצון ההורים, וכעת נשלם גם ההיבט ההלכתי. “על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד”, מצטט הרב שרלו את פרשת בריאת אדם וחוה בספר בראשית. “כפי שפסק בית המשפט העליון כשנדרש לסוגיה, במחלוקת שבין הורים לאלמנה על שימוש בזרעו של הבעל – קודמת האלמנה, ועמדתה היא זו שקובעת. משעה שאדם כורת ברית עם אשתו ואשתו עימו – קודמת ברית זאת לכל ברית אחרת.

הרב שרלו, שמשמש ראש תחום אתיקה בארגון רבני צוהר, אומר כי מבחינה אתית פסיקתו היא הראויה: “הברית הזוגית נעשתה בבחירתם החופשית, והיא כוללת בתוכה את מהלך החיים כולם, כולל ההחלטה המשותפת על הבאת ילדים לעולם. כאשר אלמנתו מתנגדת אין לנו אלא להקשיב לדבריה ולראות אותה כזכאית לקבוע מה לעשות.

שליחת שאלה בנושא המאמר


לפנייה בכתב ניתן למלא את הטופס


פרטי הפונה



מספרים בלבד ללא מקף














חולה הנוטה למות
פרטי המטופל



מספרים בלבד ללא מקף
פרטי הטיפול











שיתוף

WhatsApp
Email
פייסבוק
Twitter

יש לכם שאלה? מלאו את הטופס





מספרים בלבד ללא מקף


אנא כתבו כאן את שאלתכם


דווקא בעת הזו,

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? 

נשמח לעזור לכם- חייגו עכשיו

ללא עלות

דילוג לתוכן