צהר לאתיקה לוגו מלא

פרק כ"א | לקראת סיום

הרב יובל שרלו, הרב אורי גנזל, הרב שאול ברוכי

פרק כ"א מתוך חוברת הלכות טיפול בחולה הנוטה למות ובאדם החי עם דמנציה

אמר רבי יודה ברבי סימון: אברהם תבע זקנה […] אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייךָ, דבר טוב תבעתה וממך הוא מתחיל […] וכיון שעמד אברהם אבינו נתן לו זקנה, שנאמר "וְאַבְרָהָם זָקֵן" וגו'.

יצחק תבע ייסורין […] אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייךָ, דבר טוב תבעתה וממך הוא מתחיל […] וכיון שעמד יצחק נתן לו ייסורין – "וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו".

יעקב תבע את החולי, אמר לפניו: רבון כל העולמים, אדם מת בלא חולי ואין מיישב את בניו, מתוך שהוא חולה שנים ושלשה ימים הוא מיישב את בניו. אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייךָ, דבר טוב תבעתה וממך הוא מתחיל, הדא הוא דכתיב [=זהו שכתוב] "וַיֹּאמֶר לְיוֹסֵף הִנֵּה אָבִיךָ חֹלֶה".

בראשית רבה, פרשה סה

היבטים יפים וחיוביים קשורים בזקנה, ואנו מוצאים במקורות רבים את המעמד המיוחד של הזקנים. ברם, התופעות המלוות את תהליך ההזדקנות, וכן המחלות והייסורים, קשורים גם בקושי גדול בחייו של אדם. חכמינו ז"ל האירו את עינינו גם לממד של ברכה וטוב הכרוך בתופעות הזִקנה, בחולי ואפילו בייסורים. אחרי חיים רצופים בצרות ואסונות, זוכה יעקב אבינו לסיים את חייו בשלווה כאשר בני משפחתו סועדים אותו, והוא מברך כל אחד ואחד מהם ומצווה אותם לפני מותו. בפרֵדתו מהעולם סובבים אותו ילדיו: "וַיְכַל יַעֲקֹב לְצַוֹּת אֶת בָּנָיו וַיֶּאֱסֹף רַגְלָיו אֶל הַמִּטָּה וַיִּגְוַע וַיֵּאָסֶף אֶל עַמָּיו" (בראשית מט, לג). נראה שתהליך המחלה של יעקב הוא בסופו של דבר תהליך מרפא – לו ולבני משפחתו. חזקיהו המלך, על פי אותו מדרש, זוכה לחידוש: יש גם חולי שנרפאים ממנו.

אשרי אדם שזוכה לכך שבני משפחתו סועדים אותו, דואגים לו ומלווים אותו יחד בתהליך הקשה. אשרי מי שזוכה לעשות חסד של אמת – בטיפול בהוריו הזקנים ובבני משפחתו. אשרי המשפחה שמתגייסת לטובת החולה, תוך תמיכה הדדית.

אנו תקווה שהיסודות המוצעים בחוברת זו יסייעו לחולים ולבני משפחותיהם בהתמודדות עם המחלה, עם הכאב הפיזי והנפשי, עם האתגרים הגדולים, עם התקוות לרפואה וגם עם תהליך הפטירה. אנו נושאים תפילה שהקב"ה ישלח רפואה ומזור לכל החולים ויקל על כאבם של הסובלים. "אֲ־דֹנָי עֲלֵיהֶם יִחְיוּ וּלְכָל בָּהֶן חַיֵּי רוּחִי וְתַחֲלִימֵנִי וְהַחֲיֵנִי" (ישעיהו לח, טז).

אנחנו כאן במוקד צהר כדי להשיב על שאלותיכם ולסייע לכם בשעות הקשות. אתם מוזמנים להתקשר אלינו בכל עת – בקו חם שמספרו 9253* או דרך האתר.

לפרק הקודם

הלכות טיפול בחולה הנוטה למות ובאדם החי עם דמנציה – לעמוד הראשי ולתוכן העניינים

אולי יעניין אותך גם:

שליחת שאלה בנושא המאמר


לפנייה בכתב ניתן למלא את הטופס


פרטי הפונה



מספרים בלבד ללא מקף














חולה הנוטה למות
פרטי המטופל



מספרים בלבד ללא מקף
פרטי הטיפול











שיתוף

WhatsApp
Email
פייסבוק
Twitter

יש לכם שאלה? מלאו את הטופס





מספרים בלבד ללא מקף


אנא כתבו כאן את שאלתכם


דווקא בעת הזו,

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? 

נשמח לעזור לכם- חייגו עכשיו

ללא עלות

דילוג לתוכן