צהר לאתיקה לוגו מלא

הלכות טיפול בחולה הנוטה למות ובאדם החי עם דמנציה | פרק א' | מבוא

הרב יובל שרלו, הרב אורי גנזל, הרב שאול ברוכי

העיסוק במוות וההתכוננות לקראתו דורשים רגישות רבה וזהירות עמוקה הנובעות מערכם של החיים. ההלכה עוסקת בהיבטים הרבים של סוגיה זו והיא המצפן שלאורו עלינו לכוון את חיינו. ביסוד הדיון ההלכתי בשאלות הכרוכות בסוגיה זו – כיצד נכון לטפל בחולה? האם לעסוק בריפוי המחלה והארכת החיים או שמא מוטב להתמקד בטיפול בסבלו? והאם יש שלב שבו ניתן להפסיק לטפל בהארכת החיים? – עומד הערך המרכזי של החיים וקדושתם. קדושת החיים נובעת בראש ובראשונה מצלם א־לוהים שבאדם.1 החיים הם פיקדון יקר שקיבלנו מהקב"ה, והחובה לשמור עליהם עומדת בעינה גם כאשר אנו נדרשים לעבור על איסורים לשם כך. איננו יודעים את משמעותו העמוקה של כל רגע מן החיים וממילא אפשר שאיננו רשאים שלא לטפל בחולה המוטל לפנינו – ויהי מה. מנגד, גם ההגנה על האדם מפני ייסורים וסבל היא יסוד בעל משמעות בעולם ההלכה. רצונו של האדם – ואף היותו יציר בחירי ואוטונומי – נובעים גם הם מצלם א־לוהים שבאדם, ולפיכך מן ההכרח שגם לערכים אלה יינתן משקל נכבד בהחלטות על טיפול רפואי.

בשאלות כבדות משקל אלו ובעמדה הלכתית ואתית לגביהן עוסק חיבור זה. הוא מבסס את העמדה הגורסת כי לפי יסודות ההלכה ועקרונותיה יש להבחין בין תקופת חיים שבה אנו מצווים להתרפא ובין השלב שבו מותר – ולעיתים אף חובה – להניח לאדם להיפטר לבית עולמו ולהיפרד מהחיים. לסוגיה מיוחדת זו השלכות מעשיות רבות בתחום הטיפולים הרפואיים, ההחייאה וההנשמה ובעוד עניינים רבים אחרים שיבוארו בהמשך. בפרק הבא נציג בקיצור את הדיון בעמדה האתית הכללית, אך עניינו של חיבור זה הוא עמדת ההלכה בסוגיות אלה.

נדגיש שוב כי יש לראות בחיבור זה מקור לימודי עקרוני, ובשאלות מעשיות וקונקרטיות נכון להתייעץ עם תלמיד חכם הבקי בתחומים אלה. אנו מזמינים אתכם לפנות בשאלות למוקד "צהר עד מאה ועשרים" – במספר הטלפון *9253 או דרך האתר.

לפרק הבא

הלכות טיפול בחולה הנוטה למות ובאדם החי עם דמנציה – לעמוד הראשי ולתוכן העניינים

אולי יעניין אותך גם:

הערת שוליים

  1. ראו להלן פרק ד, הערה 1.

    הערה כללית: בשל המסגרת הצרה של חיבור זה נאלצנו להימנע מלהביא בהערות את המקורות כולם ומלהפנות לכל מאמריהם של תלמידי החכמים שעסקו בסוגיות השונות. בהערות הובא מדגם של הדעות העיקריות, ותמונה רחבה יותר תינתן בספר המלא שאנו שוקדים על כתיבתו בימים אלו. חלקים רחבים מתמונה זו ניתן למצוא בניירות העמדה שעליהם מבוסס החיבור ושנמצאים כאן באתר.

    ההפניות לאנציקלופדיה הלכתית רפואית בחיבור זה הן למהדורה חדשה מורחבת, ירושלים תשס"ו. ההפניות לנשמת אברהם הן למהדורה שנייה מורחבת, ירושלים תשס"ז.

שליחת שאלה בנושא המאמר


לפנייה בכתב ניתן למלא את הטופס


פרטי הפונה



מספרים בלבד ללא מקף














חולה הנוטה למות
פרטי המטופל



מספרים בלבד ללא מקף
פרטי הטיפול











שיתוף

WhatsApp
Email
פייסבוק
Twitter

יש לכם שאלה? מלאו את הטופס





מספרים בלבד ללא מקף


אנא כתבו כאן את שאלתכם


דווקא בעת הזו,

יש לכם שאלה? רוצים להתייעץ? 

נשמח לעזור לכם- חייגו עכשיו

ללא עלות

דילוג לתוכן